Jaunumi

Elektromobiļi Latvijā: Pērkot lietotu mašīnu, jāuzmanās

03/01/2018

Attīstoties elektromobiļu nozarei, tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti elektromobiļi, un kļūst aktuāls jautājums – vai ir vērts iegādāties lietotu elektroauto un kas būtu jāņem vērā, lai pirkums būtu veiksmīgs.

Elektromobilis zaudē savu vērtību pēc apmēram desmit gadiem, bet, veicot samērā nelielas investīcijas (7 500 – 13 000 eiro apmērā) un aprīkojot to ar jaunu bateriju, ir iespējams automašīnas mūžu pagarināt un atkal celt tās vērtību, biznesa portālam db.lv skaidro SIA e-Mobility network vadītājs Dainis Tropiņš. Viņš gan piebilst, ka, pērkot lietotu elektromobili, ir jābūt piesardzīgiem, jo īpaši ar vecām un lētām automašīnām, jo tajās investēt nereti vairs nav vērts.

Uzņēmuma, kas Rīgā, bijušās VEF rūpnīcas teritorijā, ražo elektromobiļu uzlādes iekārtas, ieskaitot to programmatūru, kā arī attīsta uzlādes iekārtu tīklu, mērķis ir nākotnē piedāvāt konsultācijas pirms lietotu elektromobiļu iegādes, lai izglītotu un pasargātu cilvēkus no nepatīkamiem pirkumiem. Arī šobrīd klienti, kuriem tas bijis aktuāli, tiek konsultēti pirms auto iegādes, bet tas nav piedāvāts kā pakalpojums. Taču elektromobiļu nozare attīstās strauji, un tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti auto otrreizējā pārdošanā – gan ļoti labi, gan tādi, no kuriem labāk turēties pa gabalu. «Var būt situācijas, kad lietotai automašīnai akumulatora kapacitāte ir vairs tikai piecdesmit procenti un ar to arī pēc pilnas uzlādes varēs nobraukt vairs tikai piecdesmit līdz sešdesmit kilometrus,» stāsta D. Tropiņš. Viņš kā spilgtu piemēru stāsta gadījumu, kad kāds cilvēks iegādājies pavecu Nissan Leaf, pievienojis to ātrās uzlādes iekārtai, bet pusstundas laikā tas uzlādējies tikai četrdesmit līdz piedesmit kilometru braucienam. «Lēti viņš nopirka šo automašīnu, bet skaidrs, ka baterija vairs nefunkcionē,» skaidro D. Tropiņš. Viņš stāsta, ka ir ļoti daudz automašīnu, kuras var pirkt otrreizējā tirgū un uzlabot, bet vienlaikus ir arī tādas, kuras noteikti pirkt nevajadzētu, jo tajās vairs nav izdevīgi investēt. Un šis bijis tas gadījums.

Avots, pilns raksts: Dienas Bizness

 

Kā uzlādēt elektromobili?

4/12/2017

e-Motion charger

Kā uzlādēt elektromobili?
Šis jautājums kļūst aktuāls jebkurā brīdī, tiklīdz mēs sākam domāt par elektromobiļa (turpmāk EM) iegādi un ekspluatāciju, tāpēc ir vēlams savlaicīgi “izglītoties” šajā visnotaļ delikātajā un niansēm bagātajā tēmā. Uzlāde, tāpat kā elektrība mums ir visapkārt. Šobrīd mēs esam pieraduši domāt par mobilā telefona regulāru uzlādi, klēpjdatora bateriju, mūzikas atskaņotāju un vēl citām iekārtām. Šobrīd arī automobilis kļūst par būtisku mūsdienu “uzlādes” procesu sastāvdaļu.

4 galvenie uzlādes veidi Tavam elektromobilim:

Mājas elektrības rozete – jā, uzlāde no mājas elektrotīkla, bez papildus aprīkojuma iegādes, ir iespējama gandrīz jebkuram nopērkamajam elektromobilim. Tāpat kā pērkot mobilo tālruni Tu līdzi saņem skaisti iepakotu uzlādes iekārtu, arī iegādājoties automobili uzlādes iekārta nāks līdzi komplektā. Varbūt tā nebūs tik skaistā kastītē kā “Apple”, bet savu prieku izņemot to no iepakojuma Tu gūsi. Tālāk jau seko mašīnas lietošanas instrukcijām.
Svarīgi:
– Uzlāde no mājas elektrorozetes aizņem 7-20 stundas, atkarībā no EM baterijas kapacitātes un sākotnējā uzpildes apjoma.
– Uzlādei nepieciešamā jauda ir vismaz 10A, tāpēc elektrības rozetei jābūt aprīkotai ar atbilstoša diametra resnuma vadiem, kuru šķērsgriezums ir vismaz 2,5 mm.

Kad vislabāk uzlādēt: šo uzlādes veidu vislabāk realizēt nakts laikā, kad ir vismazākā privāto objektu elektrotīkla noslodze.

Uzlādes iekārtas izmaksas: Iekļautas EM cenā.
Rozetes uzstādīšana uzlādes iekārtai: 20-80 EUR, atkarībā no rozetes, veicamajiem ierīkošanas darbiem. Jāpiebilst, ka uzlāde izmantojot mājas elektrības rozeti, kaut lēns, ir ļoti izplatīts paņēmiems. Ja ir vēlme uzlādēt elektroauto nedaudz ātrāk, tad var izmantot dažādas maiņstrāvas uzlādes iekārtas, kuras paredzētas mājas vajadzībām. To cena svārstās no 500 – 800 EUR pa riekārtu.

Vidēji ātrās uzlādes stacija (maiņstrāva) – šis ir pasaulē visizplatītākais uzlādes veids pēc mājas elektrorozetes izmantošanas, jo var tikt realizēts jebkurā diennakts laikā, īpaši tad, kad pārvietojamies darba gaitās, tiekamies ar cilvēkiem, pusdienojam vai vienkārši atstājam savu automobili uzņēmuma stāvvietā. “Vidējā uzlāde” – tas ir tikai nosaukums, jo nodrošina EM baterijas uzlādi no 30% līdz 80% vidēji 5 stundu laikā. Uzlādes ātrums būs atkarīgs no elektromobīlī iebūvētā uzlādes bloka jaudas. Šis uzlādes veids ir ekonomiski vispamatotākais, sniedz iespēju arī uzņēmumiem veidot biznesu piedāvājot uzlādes pakalpojumus citām personām, kā arī nodrošina visefektīvāko ieņēmumu/izdevumu efektivitāti ilgtermiņā. Vienlaicīgi “Vidējā uzlāde” veicina pareizus ieradumus kā izmantot maksimāli efektīvi EM transportlīdzekli un vairāk produktīvi plānot savas ikdienas gaitas.
Vidējās uzlādes stacijas pārsvarā izmanto maiņstrāvu, to jauda tradicionāli ir līdz 22kW. Jaudai no 7,4kW līdz 22kW ir nepieciešams spriegums 400V, bet uzlādes iekārtai ar jaudu līdz 7,4kW pietiks ar 230V spriegumu.
Autorizācija (piekļuve) var tikt nodrošināta par brīvu (bez autorizācijas) vai izmantojot kādu no autorizācijas mehānismiem – RFID karte, atslēga, aplikācija, bankas karte, u.tml.
Norēķins par uzlādi arī var tikt veikts izmantojot tradicionālos norēķina viedus – kartes, aplikācija, u.tml.
Kas svarīgi – mūsdienās šīs uzlādes stacijas kalpo ne tikai kā EM uzlādes punkts, bet bieži tiek izmantotas kā veiksmīgs mārketinga rīks jaunu, lojālu klientu piesaistei. Par šo pastāstīšu kādā no nākamajiem rakstiem.

Kur meklēt vidēji ātrās uzlādes stacijas:
Pie tirdzniecības centriem (Spice, Mols), dažādiem biroju centriem, kā arī pašvaldību teritorijās (piemēram, Sigulda), viesnīcās un pie citām sabiedriskas nozīmes ēkām.

Uzlādes iekārtas izmaksas:
Vidēji ātrā uzlādes stacija mājas lietošanai – no 500-2000 EUR
Vidēji ātrā uzlādes stacija publiskai lietošanai (uzņēmumu stāvvietas, viesnīcas, biroji, veikali) – no 2000 – 3500 EUR.
Vidēji ātrā uzlādes stacija publiskai lietošanai ar norēķinu termināliem, u.tml. – 3500 – 6000 EUR.

Uzlādes iekārtu uzstādīšanas izmaksas:
Šeit visu noteiks Jums pieejamā elektrības jauda, būs vai nebūs nepieciešams elektrokabeļa pievades projekts, u.tml.

Vidēji ātrās uzlādes stacija (līdzstrāva (DC), 24kW) – šīs uzlādes iekārtas nodrošina ātrāku EM uzlādi salīdzinot ar maiņstrāvas iekārtām, bet ir pulka sarežģītākas, vairākas reizes dārgākas tāpēc arī mazāk izplatītas. Līdzstrāvas uzlādes stacijas izvēlas uzstādīt uzņēmumi, kuriem nepieciešams uzlādēt elektromobīli līdz 80% vienas stundas laikā.

Ātrās un ultra ātrās uzlādes stacijas (līdzstrāva) – šo staciju jauda sastāda no 50 – 150kW. Tā var būt arī lielāka, līdz pat 350kW un nodrošina ļoti ātru EM uzlādi līdz pat 80% no ietilpības. Šeit ir runa par minūtēm un uzlāde var būt tikpat ātra kā uzpildot parastu automobili ar degvielu. Šīs tipa stacijas uzstāda uz maģistrālajiem ceļiem vai uzņēmumi, kuri tieši nodrošina loģistikas un transporta pakalpojumus.

Konsultatīvais atbalsts:

SIA “E-Mobility Network” – www.e-motion.lv

Autors: Jānis Bēniķis

Mob.25604191

Un noslēgumā neliela statistika kur un kādas stacijas izmantot:

TOP 20 pārdotākie elektromobiļi Eiropā

23/11/2017

Ieskatam piedāvāju statistiku par TOP 20 labāk pārdotajiem  elektromobiļiem Eiropā.

Dati uz 2017.gada aprīli, tendence turpina saglabāties arī šobrīd.

Lieki piebilst, ka mūsu pašmāju portālā ss.com nopirkšanai ir pieejami tikai 12 elektromobiļi

Gaiši zilā krāsa diagrammā: Plug-in hibrīdi.

Tumši zilā krāsa diagrammā: Tīrs elektrotransports

Datu avots: evobsession.com